Razem wobec rozstania

Pierwsza ogólnopolska konferencja dialogu rodziców, ekspertów i profesjonalistów dotycząca sytuacji okołorozwodowej i kryzysu rozstania.

Razem wobec rozstania
Rozstanie a bezpieczeństwo dziecka

Zapraszamy na merytoryczną i praktyczną konferencję dotyczącą kryzysu rozstania. W trakcie dwóch dni spotkań dowiecie się m.in.:

  • Jak mówić dzieciom o rozwodzie?
  • Jak im zapewnić bezpieczeństwo i wsparcie?
  • Jakie korzyści przynosi mediacja?
  • Dlaczego specjaliści powinni angażować się w dialog?
  • Jak wychowywać dzieci po rozwodzie?
  • Na czym polega opieka naprzemienna?
  • Jak ograniczyć zjawisko alienacji rodzicielskiej?
  • Co może zrobić szkoła wobec rozstania rodziców?
  • Co się dzieje się na salach sądowych i jak zwiększyć komfort dziecka podczas rozprawy?

W programie konferencji znajdują się panele naukowe, warsztaty i wykłady prowadzone przez najlepszych ekspertów z Polski oraz gości z Family Separation Clinic w Londynie, którzy podzielą się z uczestnikami swoją wiedzą i doświadczeniem. Podczas konferencji będą kontynuowane interdyscyplinarne badania w zakresie problematyki ochrony praw dziecka w sytuacji rozstania rodziców.

Przed Konferencją rekomendujemy zapoznanie się ze „Standardami pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców” www.standardyrozstania.pl

Jak rozmawiać z dzieckiem o rozstaniu
Konferencja Razem w Rozstaniu

Statystyki są bezlitosne – w Polsce rozpada się już prawie co trzecie małżeństwo. Rocznie orzekanych jest około 65 tysięcy rozwodów. Jeśli dodamy do tego kończące się związki nieformalne, to co drugie dziecko w wieku wczesnoszkolnym doświadcza rozpadu rodziny. Rozwód to trudna sytuacja, która ma ogromny wpływ na życie dzieci teraz i w przyszłości, jednak można zrobić wiele, by jego negatywne skutki były jak najmniejsze.

Organizatorem Konferencji jest Komitet Ochrony Praw Dziecka, a wydarzenie jest częścią projektu „Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców”.

Projekt powstał dzięki dotacji Programu Aktywni Obywatele – Funduszu Krajowego, finansowanego z Funduszy EOG.

Nie bądźmy bierni- działajmy razem wobec rozstania!

Program konferencji

Dzień pierwszy - 15 czerwca (wtorek)

9:30-10:00

Otwarcie Konferencji i powitanie gości
  • dr hab. Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich VII kadencji
  • dr Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka (2008-2018), Przewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka
  • Mirosława Kątna, Przewodnicząca Komitetu Ochrony Praw Dziecka

10:00-11:00

Wykład inauguracyjny „Zaburzenia więzi dziecka po rozstaniu. Rozpoznawanie i reagowanie na potrzeby dziecka alienowanego”
  • Karen Woodall i Nick Woodall, Family Separation Clinic, Londyn

11:00-11:30

Pytania od uczestników i dyskusja

WAŻNE! Wykład inauguracyjny i dyskusja będą przeprowadzone w języku angielskim i tłumaczone na język polski.

11:30-11:45

Przerwa

11:45-13:30

Sesja plenarna „Dobro dziecka w sytuacji rozstania rodziców jako podstawowa kategoria interdyscyplinarnych analiz. W kierunku ochrony praw dziecka w rozstaniu”

Paneliści:

  • dr hab. Magdalena Arczewska, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawski
  • dr Aleksandra Lewandowska-Walter, Instytut Psychologii, Uniwersytet Gdański
  • dr hab. Magdalena Błażek, Katedra Psychologii, Gdański Uniwersytet Medyczny, prof. UG
  • dr Alicja Czerederecka, były kierownik Zakładu Psychologii Sądowej Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie
  • prof. dr hab. Katarzyna Schier, Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski


Moderator: 

  • dr Małgorzata Turczyk, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Jagielloński

13:30-14:00

Przerwa

14:00-15:30

Sesje warsztatowe równoległe: (liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń)
  • Diagnoza zjawiska odwrócenia ról w rodzinie – prof. dr hab. Katarzyna Schier, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
  • Reprezentacja dziecka i wysłuchanie dziecka – sędzia Ewa Ważny, wiceprezes Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce, sędzia Sądu Okręgowego w Gdańsku
  • Opieka naprzemienna. Moda czy potrzeba? – mediatorka Magdalena Grabarczyk-Bródka, Fundacja Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych – FISO

Dzień drugi - 16 czerwca (środa)

10:00-11:30

Sesja plenarna „Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców” – założenia merytoryczne i realizacja w praktyce służb pomocowych

Paneliści:

  • sędzia Dorota Hildebrand-Mrowiec, Prezes Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce
  • st. sierż. Rafał Jasikowski, były dzielnicowy Pragi Południe, Wydział Organizacji Służby Komendy Rejonowej Policji Warszawa VII
  • Marta Witek-Zegan, prawniczka, mediatorka, Stowarzyszenie OPTA
  • dr Małgorzata Eysymontt, adwokat, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
  • adwokat Robert Ofiara, Kancelaria Adwokacka, współtwórca Standardów
  • Aleksandra Szewera-Nalewajek, kurator rodzinny z Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi – Północ, przewodnicząca Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kuratorów Sądowych


Moderator:

  • Michał Kubalski, radca prawny, naczelnik Wydziału Prawa Rodzinnego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich

11:30-11:45

Przerwa

11:45-13:30

Panele dyskusyjne – sesje równoległe

Dobro rodzica w rozstaniu – potrzeby, wsparcie, świadomość

W panelu wezmą udział zaproszeni rodzice, którzy doświadczali sytuacji związanych z rozstaniem. Wśród zaproszonych m.in.:

  • Nikodem Sadłowski, pracownik szkockiej organizacji pozarządowej wspierającej ojców i dzieci, autor książek
  • Beata Książczyk, Fundacja Heli zajmująca się problemami alienacji rodzicielskiej
  • Karolina Oponowicz, dziennikarka, redaktorka, autorka książek, prowadząca podcast Najgorsza Matka Świata
  • Bartłomiej Brzozowski, autor bloga Trudne relacje


Moderator:

  • Joanna Szulc, dziennikarka z wykształceniem socjologicznym i psychologicznym, redaktorka, autorka książek

—————

Szkoła i placówka wobec rozstania rodziców

W panelu wezmą udział dyrektorzy szkół, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych.

  • dr hab. Justyna Kusztal, prof. UJ, Zakład Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • dr hab. Anna Babicka-Wirkus, Instytut Pedagogiki, Akademia Pomorska w Słupsku
  • mgr Joanna Gondek, pedagog szkolny ZSP nr 9 w Krakowie
  • Tamara Pocent, pedagog, główny specjalista w Zespole do obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 3 w Warszawie
  • Małgorzata Drozd, pedagog, mediator, superwizor, doradca rodzinny, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Warszawie


Moderator:

  • Katarzyna Czaczuń, dyrektor Krakowskiego Ośrodka Terapii KOT, Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

13:30-14:00

Przerwa

14:00-15:30

Sesje warsztatowe równoległe: (liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń)
  • Jak zachować bezstronność w konflikcie rozstaniowym – rola superwizji w pracy pomagacza – Konrad Sobczyk, Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych, Ośrodek Mediacji mediatorzy.pl
  • Metoda action learning czyli uczenie się przez działanie – mediatorka Magda Bellwon, Conseo Gdańsk i Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych
  • Metodyka prowadzenia grup psychoedukacyjno-wsparciowych dla rodziców w konflikcie okołorozwodowym z użyciem psychodramy – psycholog Karolina Budzik i psycholog Agata Jarzyna, KOPD

Program może ulec drobnym zmianom.

Warsztat Dziecko w umyśle rodziców czy rodzice w umyśle dziecka. Jak diagnozujemy problemy dziecka w sytuacji konfliktu okołorozwodowego, prowadzony przez lek. med. Martę Niedźwiedzką i lek. med. Agnieszkę Dąbrowską z Ośrodka Relacje i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, odbędzie się jesienią w ramach Akademii Dobrego Rozstania.

O terminach będziemy informować na stronie Akademii i na Facebooku.

Jeśli chcesz dołączyć do konferencji, ale nie otrzymałeś linku, sprawdź na stronie Akademii Dobrego Rozstania.

Wykłady i panele dyskusyjne są rejestrowane i zostaną opublikowane na stronie Akademii Dobrego Rozstania.

Nasi eksperci

Bibliografia

Zobacz publikacje naszych ekspertów
Rozwod Jako Proces

Magdalena Błażek, Aleksandra Lewandowska-Walter

Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci

Książka przybliża specyfikę sytuacji rozwodowej rozumianej, jako procesu przebiegającego w trzech fazach: okresu nasilonego konfliktu małżeńskiego poprzedzającego decyzję o rozstaniu, okresu formalnego rozwodu oraz okresu porozwodowego cechującego się licznymi zmianami i wymagającego adaptacji do nich. W każdym z tych okresów ukazano problemy i trudności z perspektywy dorosłych i dzieci z uwzględnieniem modeli wyjaśniających ich funkcjonowanie oraz efektywność procesów adaptacyjnych. Książka zainteresuje profesjonalistów (psychologów, pedagogów, prawników, sędziów, mediatorów, terapeutów), ale poprzez swoją praktyczną formę (opisy przypadków, wskazówki zawarte w ramkach dotyczące rozumienia zachowań i postępowania w różnych sytuacjach) może być również przydatna dla dorosłych znajdujących się w sytuacji rozwodu i poszukujących pomocy dla siebie i swoich dzieci.

Rozwod A Rywalizacja O Opieke Nad Dziecmi

Alicja Czerederecka

Rozwód a rywalizacja o opiekę nad dziećmi

W książce omówiono problemy psychologiczne pojawiające się w związku z podwójnym kryzysem w rodzinie – rozstania rodziców oraz ich rywalizacji o uregulowanie na drodze prawnej kwestii związanych z udziałem w wychowaniu dzieci. Najszerzej rozwinięte zostały tematy alienacji rodzicielskiej oraz pieczy (opieki) naprzemiennej. Książka przeznaczona dla adwokatów, sędziów, prokuratorów, biegłych psychologów, pedagogów i psychiatrów opiniujących w sprawach rodzinnych i opiekuńczych oraz specjalistów pracujących z rodziną w kryzysie związanym z rozstaniem rodziców. Będzie również cennym źródłem wiedzy dla rodziców ubiegających się o aktywne sprawowanie pieczy nad dzieckiem po rozstaniu.

Rodzina W Sytuacji Okolorozwodowej

Alicja Czerederecka

Rodzina w sytuacji okołorozwodowej. Współczesne dylematy psychologiczne i prawne

Książka obejmuje żywo dyskutowane w ostatnich latach tematy, z których zwłaszcza dwa -opieka (piecza) naprzemienna oraz izolowanie dziecka od drugiego z rodziców w ostrym konflikcie rodzicielskim (alienacja rodzicielska) -wywołują liczne kontrowersje.
Autorzy stawiają sobie za cel przybliżenie współczesnej wiedzy z tego zakresu biegłym psychologom i pedagogom, sędziom i innym prawnikom zajmującym się problematyką rodzinną i opiekuńczą, a także innym specjalistom zaangażowanym w pomoc dla rodziny rozbitej.

 

Mediacja Sztuka Rozwiazywania Konfliktow

Grethe Nordhelle

MEDIACJA. Sztuka rozwiązywania konfliktów

Książka skierowana jest do ludzi zajmujących się zagadnieniem mediacji w praktyce – mediatorów, sędziów, adwokatów, specjalistów zajmujących się konfliktami i ich rozwiązywaniem. Opracowanie należy polecić specjalistom zajmującym się rozwiązywaniem konfliktów oraz mediatorom, zwłaszcza tym, którzy pomagają w rozwiązywaniu spraw rodzinnych.

UWAGA! PROMOCJA!

Jeśli zamówisz tę książkę w czasie trwania konferencji, otrzymasz rabat w wysokości 30%. Aby z niego skorzystać, wyślij wiadomość na skrzynkę biuro@fiso.org.pl. Wysyłka InPost.

Topografia Rozstania
Topografia Rozstania Plan Rodzicielski

Nikodem Sadłowski

Topografia rozstania + Plan rodzicielski, czyli jak zadbać o dzieci i relacje w czasie rozstania rodziców

Książka oraz uzupełniający ją „Plan Rodzicielski” zostały stworzone po to, by ułatwić budowanie pozytywnej relacji między mamą i tatą ze stawianiem potrzeb dziecka na pierwszym miejscu. To prawdziwa historia człowieka, który staje na progu rozstania. Wpuszcza nas w świat swoich lęków związanych z codziennością, finansami, „poradzeniem sobie” w przyszłości, poszukiwaniem nowej pracy i mierzeniem się z niechęcią dzieci do zmiany. Autor obala przy okazji mity i stereotypy. Plan Rodzicielski to przewodnik do stworzenia praktycznego planu i uzgodnienia szczegółów dotyczących opieki nad dziećmi w czasie separacji lub rozwodu. Jest on bardzo silnie oparty na międzynarodowym doświadczeniu uznanych ekspertów z zakresu wspierania rodzin w tym trudnym okresie.

Jeśli kupisz tę książkę w sklepie Blog Ojciec i podasz kupon rabatowy razemwobecrozstania, wysyłkę będziesz mieć za darmo.

Dorosle Dzieci

Katarzyna Schier

Dorosłe dzieci – psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie

Pierwsza w Polsce naukowa monografia, która jest refleksją nad zjawiskiem parentyfikacji, czyli odwrócenia ról w rodzinie. Parentyfikacja oznacza, że dziecko opiekuje się dorosłym (najczęściej rodzicem) i jest to zadanie przekraczające jego możliwości radzenia sobie. Autorka analizuje konsekwencje parentyfikacji w dzieciństwie dla funkcjonowania w dorosłości. Na podstawie wyników badań empirycznych prowadzonych przez nią lub pod jej kierunkiem, przykładów klinicznych oraz odniesień do beletrystyki, przedstawia związek pomiędzy odwróceniem ról i depresją, trudnościami regulacji emocji oraz zaburzeniami obrazu ciała. Analizie funkcjonowania Dorosłych Dzieci towarzyszą dwie opowieści – mit o Heraklesie i baśń o Kopciuszku, jako przykłady sytuacji, gdy dzieci zbyt wcześnie musiały stać się dorosłe. Katarzyna Schier akcentuje to, że obie historie kończą się happy endem!

Samotne Cialo

Katarzyna Schier

Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców

Książka jest zbiorem 11 rozdziałów, poświęconych problematyce ciała i cielesności, jak też jego miejsca w relacji dziecka z rodzicami. Kilka tekstów opisuje bezpośrednio relację rodzic – dziecko i dziecko – rodzic, inne podejmują ten problem nie wprost, odwołując się do obrazu opiekuna w umyśle osoby dorosłej, czyli mają charakter retrospektywny. Tytuł książki odwołuje się do tezy, zgodnie z którą dziecko może doświadczać samotności nie tylko w aspekcie psychicznym ale także fizycznym.

Smaki Dziecinstwa

Mirosława Kątna

Smaki dzieciństwa

Wspomnienia? Dom, do którego zawsze chciało się wracać. Koleżanki i koledzy, którym nie trzeba było imponować. Szkoła, która otwierała oczy i poszerzała horyzonty. Nie, nie każdy tak zapamięta swoje dzieciństwo i młodość. Smaki dzieciństwa to zapis prawdziwych, często dramatycznych historii młodych ludzi – krzywdzonych, zranionych lub unieszczęśliwionych przez rówieśników i dorosłych. Ta książka, napisana przez doświadczoną psycholożkę, to przyczynek do refleksji nad postawami, jakie dorośli przyjmują wobec dzieci i młodzieży. To zachęta do zrewidowania poglądów, unikania krzywdzących – być może nieświadomych – zachowań, reakcji i gestów. To okazja do wejścia w świat młodych, zrozumienia ich potrzeb, motywacji oraz emocji.
Sama Mama

Joanna Szulc

Sama mama. Jak przejść przez rozwód i żyć dalej

To jest książka dla kobiet, które są albo będą samotnymi mamami. Związek się sypie albo już się rozsypał. A może trwa, ale jedynie „dla dobra dzieci” i okazuje się, że dzieciom wcale nie wychodzi to na dobre.

Prawo Dziecka Do Edukacji

Małgorzata Turczyk (Kozak)

Prawo dziecka do edukacji. Założenia pedagogiczno-prawne i bariery realizacyjne

Publikacja wydana w ramach biblioteki Rzecznika Praw Dziecka. Jej autorka jest laureatką głównej nagrody konkursu RPD na najlepszą pracę doktorską. Książka precyzuje termin „prawo dziecka do edukacji”, wyjaśnia jego sens i tłumaczy znaczenie proklamowania w aktach prawnych edukacji jako podstawowego prawa dziecka.
Edukacja Na Rzecz Praw Dziecka W Szkole Wyzszej

Małgorzata Turczyk (Kozak)

Edukacja na rzecz praw dziecka w szkole wyższej. Zarys dydaktyki szczegółowej

Zagadnienie edukacji na rzecz praw dziecka w programie nauczania akademickiego zajmuje wciąż marginalne miejsce. Ta książka jest próbą przywrócenia właściwej hierarchii i połączenia fragmentarycznych rozważań naukowych z rzeczywistą dydaktyką, czyli autentycznymi szkolnymi przeżyciami. Autorka podchodzi do tematu wieloaspektowo: przytacza regulacje prawne, analizuje miejsce i rolę edukacji na rzecz dziecka w dydaktyce uniwersyteckiej, wreszcie – przedstawia autorski plan metodyczny nauczania edukacji do praw dziecka, całość wieńcząc propozycją nowego przedmiotu w programie Studiów nauczycielskich i pedagogicznych: Konwencja o prawach dziecka – implikacje pedagogiczne.

Organizatorzy i partnerzy

Zobacz, kto przyczynił się do zorganizowania konferencji

Organizatorzy i partnerzy

Przygotowania do konferencji wiązały się z pracą wielu osób zaangażowanych w organizację tego wydarzenia.

Komitet organizacyjny
Komitet naukowy
Partnerzy

Za obsługę informatyczną, wsparcie techniczne oraz udostępnienie sali konferencyjnej serdecznie dziękujemy firmie Dentons Europe Dąbrowski i Wspólnicy sp. k

Stronę internetową konferencji oraz oprawę graficzną przygotowała agencja Sfera z Łodzi.

Do konferencji zostało

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Wypełnij formularz zgłoszeniowy

Udostępnij

Akademia Dobrego Rozstania, prowadzona przez Komitet Ochrony Praw Dziecka, stanowi część projektu „Standardy Pomocy Dziecku w Sytuacji Rozstania Rodziców”.
Projekt realizowany jest z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy
, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

Nick Woodall

Współzałożyciel Family Separation Clinic. Magister psychoterapii psychodynamicznej University of London, mediator terapeutyczny akredytowany przez School of Psychotherapy & Counselling Psychology na Regents University. Jest biegłym sądowym w sądach rodzinnych i prowadzi szkolenia dla profesjonalistów z całego świata. Działał w Center for Separated Families, był ekspertem BBC Online ds. Rodzicielstwa, współtworzył politykę rodzinną rządu Wielkiej Brytanii. Od 1999 r pracuje z rodzinami, które doświadczyły rozwodu lub separacji, specjalizuje się w alienacji dziecięcej. Z Karen Woodall jest współautorem książek Understanding Parental Alienation: Learning to Cope, Helping to Heal (Charles C Thomas 2017) i The Guide for Separated Parents (Piatkus 2007).

Karen Woodall

Psychoterapeutka w Family Separation Clinic. Od ponad dwudziestu lat specjalizuje się w rozwodach i separacji oraz ich wpływie na dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem odrzucenia jednego z rodziców po separacji i zjawiska alienowanego dziecka. Jest biegłym sądowym w sądach rodzinnych i prowadzi szkolenia dla profesjonalistów z całego świata. Kierowała Center for Separated Families, organizacją charytatywną współpracującą z całą rodziną na rzecz dobra dzieci. Prowadzi bloga, publikuje w Huffington Post na tematy dotyczące rodziny, z Nickiem Woodallem napisała książki Understanding Parental Alienation: Learning to Cope, Helping to Heal (Charles C. Thomas 2017) i The Guide for Separated Parents (Piatkus 2007).

dr hab. Adam Bodnar

Rzecznik Praw Obywatelskich VII Kadencji, prof. Uniwersytetu SWPS. Prawnik i nauczyciel akademicki, doktor habilitowany nauk prawnych, działacz na rzecz praw człowieka. W latach 2004-15 był związany z Helsińską Fundacją Praw Człowieka. Współpracował z licznymi organizacjami pozarządowymi, m.in. z Fundacją Panoptykon (przewodniczący Rady Fundacji), ClientEarth Polska (członek rady programowej), Stowarzyszenie im. prof. Zbigniewa Hołdy (współzałożyciel oraz członek zarządu). Był także członkiem Obywatelskiego Forum Legislacji działającego przy Fundacji Batorego oraz zespołu redakcji kulturaliberalna.pl. Jest autorem wielu publikacji naukowych z zakresu prawa.

dr Marek Michalak

Doktor nauk społecznych, pedagog specjalny. Od 1987 roku pracuje na rzecz dzieci i młodzieży potrzebujących społecznego wsparcia w kraju i za granicą. Przez dwie kadencje był Rzecznikiem Praw Dziecka w latach 2008-2018. Jest aktywnym działaczem wielu organizacji, m.in. Ogólnopolskiego Forum na Rzecz Praw Dziecka, Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu (obecnie nią kieruje), Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Dziecka ENOC z siedzibą w Strasburgu (przewodniczący w latach 2011–2012), Komitetu Rozwoju Człowieka Polskiej Akademii Nauk, Międzynarodowego Stowarzyszenia Janusza Korczaka (obecny przewodniczący). Zasiada w Radzie Uczelni Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Zorganizował trzy Międzynarodowe Kongresy Praw Dziecka. Był inicjatorem wielu uchwał Sejmu RP, m.in. w sprawie uczczenia pamięci Ireny Sendlerowej, ustanowienia Roku Janusza Korczaka, Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka, Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. Jako Rzecznik Praw Dziecka uruchomił bezpłatną ogólnopolską linię Dziecięcego Telefonu Zaufania. Z jego inicjatywy wprowadzono ważne przepisy chroniące dziecko przed stosowaniem przemocy i wspierające rodziny.

Został odznaczony m.in. Srebrnym Krzyżem Zasługi, Orderem Uśmiechu (jako najmłodsza osoba w historii tego odznaczenia), Medalem za Zasługi dla Policji, Orderem Świętego Stanisława, odznaką honorową „Za Zasługi dla Ochrony Praw Człowieka”. Jest autorem i współautorem licznych publikacji dotyczących ochrony praw dziecka i pedagogiki Janusza Korczaka.

Mirosława Kątna

Psycholożka, terapeutka, mediatorka, działaczka społeczna konsekwentnie walcząca o prawa dzieci, ich podmiotowe traktowanie, szacunek, godność i mądrość w procesie wychowania. Głośno i odważnie zabiega o przeciwdziałanie przemocy i reagowanie w przypadku krzywdzenia dzieci. Jest autorką wielu publikacji, poradników, projektów oraz materiałów szkoleniowych upowszechniających prawa dziecka i ujawniających ich naruszenia w życiu rodzinnym i społecznym. Pełni rolę konsultantki i ekspertki w projektach i akcjach edukacyjnych dotyczących dzieci, młodzieży i rodzin. Ma szerokie doświadczenia w walce o prawa dzieci w perspektywie samorządowej i rządowej, będąc m.in. pierwszym i jedynym „ministrem od dzieci” (Pełnomocniczka Rządu ds. Dzieci). Swoją aktywność koncentruje na działalności w Komitecie Ochrony Praw Dziecka, który współtworzyła 40 lat temu i kieruje nim do dzisiaj). Pracuje z młodzieżą z poważnymi problemami życiowymi, tworzy i prowadzi autorskie programy szkoleniowe dla rodziców, opiekunów, a także profesjonalistów: nauczycieli, pedagogów, pracowników socjalnych, policjantów, kuratorów. Wspiera swoim doświadczeniem, komentuje i trafnie recenzuje w mediach życie społeczne. Wśród wielu dowodów uznania, które otrzymała, za najważniejsze uznaje Order Uśmiechu – jedyne odznaczenie przyznawane dorosłym przez dzieci. Zawsze powtarza, że nie ma trudnych dzieci, są trudni dorośli.

Robert Ofiara

Adwokat, ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim oraz odbył aplikację prokuratorską. Aktualnie prowadzi kancelarię adwokacką w centrum Warszawy. Specjalizuje się w sprawach rodzinnych oraz roszczeniach kredytowych. Jest współtwórcą poradnika dla rodziców i profesjonalistów „Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców”. Aktywnie włącza się w działania prowadzone na rzecz rodzin będących w sytuacji okołorozwodowej oraz w popularyzowanie dobrych praktyk w pracy profesjonalistów. Jest znany z tego, że trudne kwestie prawne wyjaśnia fachowo a zarazem przystępnym językiem. Za to cenią go nie tylko klienci, ale także dziennikarze, czego dowodem są liczne wystąpienia mecenasa w mediach. W listopadzie 2019 r. został laureatem 3. edycji Nagrody „Człowiek wiedzy i doświadczenia”.

Agnieszka Dąbrowska

Lekarz psychiatra, specjalistka w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży oraz dorosłych, współzałożycielka OŚRODKA RELACJE. Jest certyfikowanym psychoterapeutą Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej.  Doświadczenie zawodowe zdobywała w II Klinice Psychiatrycznej WUM, w Oddziale Dziennym Psychiatrycznym dla Dzieci i Młodzieży i w Oddziale Psychiatrycznym dla Młodzieży w Józefowie. Współpracuje z Fundacją „Dajemy Dzieciom Siłę”, Od wielu lat prowadzi szkolenia dla profesjonalistów z zakresu zdrowia psychicznego oraz zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego. Od lat prowadzi praktykę prywatną, diagnozując i lecząc dzieci, młodzież i dorosłych.

Karolina Budzik

Psycholog po Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się psychoterapią i seksuologią. Od 2004 roku pracuje w Komitecie Ochrony Praw Dziecka w Warszawie, gdzie zajmuje się diagnozą i psychoterapią dzieci z podejrzeniem wykorzystywania seksualnego. Jest także biegłym sądowym w tym zakresie. W KOPD prowadzi konsultacje psychologiczne i psychoterapię indywidualną dla osób dorosłych, w tym osób, które w dzieciństwie doświadczyły nadużycia seksualnego oraz osób w konflikcie okołorozwodowym. Prowadzi grupy psychoedukacyjno-wsparciowe dla rodziców w konflikcie okołorozwodowym oraz warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców. Pracuje psychoterapeutycznie w orientacji psychodynamicznej. Prowadzi także szkolenia dla profesjonalistów na temat przemocy w rodzinie, w tym szczególnie przemocy seksualnej oraz konfliktu okołorozwodowego.

dr Małgorzata Eysymontt

Prawnik, adwokat przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Zajmuje się prawem rodzinnym, cywilnym oraz prawem Unii Europejskiej, w szczególności ochroną prawną rodziny, w tym związków małżeńskich, konkubenckich, partnerskich i homoseksualnych a także zwalczaniem dyskryminacji wobec mniejszości, w tym narodowych, religijnych i seksualnych. W zakresie tej tematyki prowadzi zajęcia na Uniwersytecie SWPS, aktywnie wspierając studentów w zdobywaniu wiedzy na temat prawa rodzinnego i europejskiego.

dr hab. Magdalena Arczewska

Dr hab. socjologii, prawniczka, pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w tematyce dotyczącej polityki rodzinnej oraz społeczeństwa obywatelskiego. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych i Nieletnich.

Agata Jarzyna

Magister psychologii klinicznej Wydziału Psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, psycholożka, terapeutka i mediatorka rodzinna w  ośrodku interwencyjno-mediacyjnym w Komitecie Ochrony Praw Dziecka w Warszawie. Pracuje z rodzinami – prowadzi mediacje, konsultacje psychologiczne, terapie indywidualne i grupy psychoedukacyjne dla rodziców w konfliktach okołorozwodowych. Ukończyła Szkołę Psychoterapii w Ośrodku Mabor, Członkini Zarządu Krajowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka, prezeska zarządu Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych w latach 2008-2012. Obecnie rekomendowana trenerka i członkini tego Stowarzyszenia oraz superwizorka mediacji.

prof. dr hab. Katarzyna Schier

Pracuje w Katedrze Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Studiowała psychoterapię dzieci i młodzieży w Heidelbergu. Zajmuje się mechanizmami rządzącymi psychoterapią, problematyką genezy chorób psychosomatycznych, rozwojem i zaburzeniami Ja cielesnego i obrazu ciała oraz utajonymi formami przemocy w rodzinie. Jest autorką kilku książek, m.in.: „Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową” (GWP), „Piękne brzydactwo. Psychologiczna problematyka obrazu ciała i jego zaburzeń” (Scholar) oraz „Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie” (Scholar).

Magdalena Grabarczyk-Bródka

Absolwentka kierunków Pedagogika i Resocjalizacja Uniwersytetu Gdańskiego. Mediator przy Sądzie Okręgowym w Gdańsku. Od 2003 r. prowadzi mediacje w sprawach rodzinnych, głównie rozwodowych, dotyczących szeroko pojętej opieki nad dzieckiem. Stale poszerza własną wiedzę z zakresu mediacji, facylitacji, komunikacji oraz organizuje szkolenia i warsztaty z zakresu mediacji. W 2007 r. powołała Fundację Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych FISO, wspierającą projekty zmieniające rzeczywistości na lepszą. W jej ramach stworzyła działające od 2012 r. Gdańskie Centrum Mediacji. Jest wydawcą książek dla dzieci i dorosłych, poruszających ważne sprawy społeczne. Prywatnie żona, mama 10-letniej Gai, miłośniczka dobrej kuchni, literatury i ciekawych miejsc.

Dorota Hildebrand-Mrowiec

Od 2015 r. prezes Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce, sędzia Sądu Rejonowego w Zamościu, III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich. Prowadzi szkolenia dla kuratorów zawodowych i społecznych. Obywatelski Sędzia Roku 2018 w konkursie organizowanym przez Fundację Court Watch Polska.

dr Alicja Czerederecka

Dr nauk humanistycznych, psycholog sądowy, w latach 2011-2020 kierownik Zakładu Psychologii Sądowej w Instytucie Ekspertyz Sądowych. Przewodnicząca Komisji ds. Rekomendacji dla Biegłych Sądowych PTP, wieloletnia biegła z rekomendacją PTP. Główne obszary jej zainteresowań zawodowych to problematyka ostrego konfliktu rodzicielskiego, opiniowanie w sprawach rodzinnych i opiekuńczych, problemy etyczne i metodologiczne, standardy pracy biegłego oraz wykorzystanie testu Rorschacha i technik projekcyjnych w badaniach sądowych. Ponadto zajmowała się problematyką zeznań świadków, dorosłych i nieletnich sprawców czynów karalnych, opiniowaniem w sprawach dotyczących samobójstw oraz etycznych aspektów diagnozowania dzieci zaangażowanych w postępowanie sądowe. Prowadzi zajęcia z zakresu psychologii sądowej dla studentów oraz praktyków – psychologów, pedagogów i prawników.

Marta Witek-Zegan

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w prawie rodzinnym i zagadnieniach dotyczących pomocy osobom doświadczającym przemocy i z rodzin dotkniętych problemami uzależnień. Certyfikowana specjalistka w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Konsultantka prawna w dwóch warszawskich Punktach Informacyjno-Konsultacyjnych. Uczestniczka krajowych i zagranicznych konferencji dotyczących mediacji. Członek European Forum for Restorative Justice. Wykładowca Studiów Podyplomowych Akademii Pedagogiki Specjalnej na kierunkach Przeciwdziałanie Przemocy w Rodzinie i Poradnictwo Psychologiczne i Interwencja Kryzysowa.

Magda Bellwon

Z wykształcenia prawniczka, a także Absolwentka Akademii Rozwoju Umiejętności Trenerskich na SWPS, certyfikowana trenerka Action Learningu i facylitacji. Członkini Zarządu Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych. Z pasji i zawodu od ponad dwunastu lat praktykująca mediatorka, trenerka umiejętności mediacyjnych. Wykłada m.in. na Uniwersytecie Gdańskim, Politechnice Gdańskiej i Wyższej Szkole Bankowej. Właścicielka firmy „Conseo”, zajmującej się mediacjami i szkoleniami z zakresu ich prowadzenia. Propaguje myślenie „poza schematami”, poszukuje kreatywnych rozwiązań w sprawach, które wydają się bez wyjścia.

dr Aleksandra Lewandowska-Walter

Psycholog, doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, adiunkt w Zakładzie Badań nad Rodziną i Jakością Życia w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się problematyką relacji w rodzinnie w sytuacji kryzysowej w ujęciu teorii systemowych. Prowadzi badania dotyczące m.in. więzi uczuciowych dzieci z rodzicami doświadczającymi konfliktu małżeńskiego oraz relacji w rodzinie i pomiędzy rodzeństwem w sytuacji rozłąki z rodzicem. Autorka monografii: Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci (2017), Diagnoza więzi rodzinnych dzieci i młodzieży (2013), współredaktorka tomów: Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych (2019), Małżeństwo i rodzicielstwo a zdrowie (2012) oraz autorka lub współautorka narzędzi diagnostycznych do oceny relacji w rodzinie, a także ponad 60 artykułów i rozdziałów w książkach. Prowadzi konsultacje dla par i rodzin w ujęciu systemowym.

dr hab. Magdalena Błażek

Psycholog, biegły sądowy z wieloletnim doświadczeniem, autorka ponad 70 publikacji. Współautorka monografii Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci. Kieruje Katedrą Psychologii i Zakładem Badań nad Jakością Życia na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, gdzie prowadzi wykłady z teorii osobowości, diagnozy osobowości człowieka dorosłego oraz opiniowania sądowo-psychologicznego w sprawach rodzinnych. Do obszarów jej zainteresowań należą: badanie funkcjonowania człowieka i rodziny w doświadczaniu kryzysów normatywnych i nienormatywnych, opracowywanie metod diagnostycznych oraz wytycznych do pracy klinicznej psychologów opiniujących w sprawach sądowych. Współtworzyła standardy opiniowania w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. Przez wiele lat kierowała Rodzinnym Ośrodkiem Diagnostyczno- Konsultacyjnym w Gdańsku. Prowadzi wykłady dla sędziów rodzinnych, biegłych sądowych i kuratorów.

dr hab. Justyna Kusztal

Doktor habilitowany nauk społecznych, pedagog, profesor uczelni w Zakładzie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się na poszukiwaniu rozwiązań, podejść i metod wychowania resocjalizującego w kierunku optymalizacji systemu profilaktyki, resocjalizacji i reintegracji społecznej, a także ochrony praw dziecka w konflikcie z prawem. Autorka i redaktorka monografii, autorka kilkudziesięciu artykułów naukowych z zakresu resocjalizacji i readaptacji osób niedostosowanych społecznie, recenzentka w pedagogicznych czasopismach naukowych.

Aleksandra Szewera- Nalewajek

Kurator rodzinny z Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi – Północ, przewodnicząca Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kuratorów Sądowych, prezeska Fundacji Bene Vobis. Ukończyła pierwszy i drugi stopień Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, uczestniczyła w szkoleniach dotyczących pracy z ojcami, uzyskała certyfikat Edukatora Profilaktyki Uzależnień drugiego stopnia. Prowadziła warsztaty umiejętności wychowawczych w nurcie rodzicielstwa bliskości, warsztaty dla dzieci z przeciwdziałania wykluczeniom społecznym i profilaktyki uzależnień, świadczyła konsultacje dla osób uwikłanych w przemoc domową.

Tamara Pocent

Pedagog, główny specjalista w Zespole do obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 3 w Warszawie. Mediator, trener i superwizorka mediacji, coach ICC. Członek założyciel Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych. Współpracuje z Gabinetem Psychoterapii dla Dzieci, Młodzieży i Dorosłych, Ośrodkiem Psychoterapii In Relatio Przestrzeń Rodziny, Ośrodkiem Psychoterapii „Droga” i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Przez kilka lat pracowała jako pedagog i mediator w Komitecie Ochrony Praw Dziecka oraz biegły sądowy w sprawach rodzinnych i rozwodowych. Ma bogate doświadczenie w prowadzeniu mediacji, głównie rodzinnych oraz oświatowych. Prowadzi zajęcia warsztatowe na Uniwersytecie SWPS a także wykłady, szkolenia i warsztaty dla rodziców w sytuacjach okołorozwodowych, pedagogów i psychologów z placówek oświatowych i innych specjalistów, pracujących w obszarze pomocy dziecku i jego rodzinie w trudnych sytuacjach kryzysowych. W pracy dużą wagę przykłada do uświadamiania odpowiedzialności i możliwości dorosłych ze środowisk dziecka w jego ochronie przed skutkami konfliktu między rodzicami.

Sędzia Ewa Ważny

Sędzia Sądu Okręgowego w Gdańsku. Orzeka w sprawach rodzinnych odwoławczych. Pełni funkcję wizytatora do spraw rodzinnych i nieletnich oraz koordynatora do spraw mediacji.

Małgorzata Drozd

Pedagog z wieloletnim doświadczeniem w pracy wychowawczej z młodzieżą, mediator, superwizor, doradca rodzinny, trener kompetencji społecznych, job-coach, doradca zawodowy i edukacyjny. Ukończyła pedagogikę na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego, Studium Socjoterapii i Metod Psychospołecznych oraz studia podyplomowe na Uniwersytecie SWPS. Pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 16 w Warszawie, współpracuje z Gabinetem Paryska oraz Ośrodkiem InRelatio Przestrzeń Rodziny. Jest członkiem Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych (SMR). Wspiera placówki oświatowe w rozwiązywaniu konfliktów, prowadzi mediacje rówieśnicze, pracownicze, a także między rodzicami, superwizje dla nauczycieli, pracowników socjalnych, asystentów rodziny i koordynatorów OPS, coachingi dla rodziców oraz dyrektorów i specjalistów placówek oświatowych, zajęcia dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego i SWPS, szkolenia warsztatowe dla pedagogów, psychologów, kuratorów i sędziów, pracowników socjalnych, pracowników organizacji pozarządowych, mediatorów. Współpracowała z Komitetem Ochrony Praw Dziecka w zakresie mediacji rodzinnych, konsultacji wychowawczych, psychoedukacji rodziców oraz publikacji materiałów edukacyjnych dla rodziców.

st. sierż. Rafał Jasikowski

Absolwent kierunku bezpieczeństwa wewnętrznego Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, czynny doktorant Wydziału Bezpieczeństwa i Nauk Prawnych Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Były dzielnicowy Pragi Południe, obecnie w Wydziale Organizacji Służby Komendy Rejonowej Policji Warszawa VII, gdzie pracuje przy zarządzaniu kryzysowym. Naukowo zajmuje się bezpieczeństwem narodowym, zagrożeniami bezpieczeństwa państwa, współpracą społeczeństwa ze służbami mundurowymi.

dr hab. Anna Babicka- Wirkus

Socjolożka, doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Zastępczyni redaktor naczelnej w międzynarodowym czasopiśmie Social Studies: Theory and Practice. Laureatka nagrody Rzecznika Praw Dziecka za najlepsza dysertację doktorską. Autorka i współautorka licznych publikacji naukowych z zakresu problematyki szkoły, oporu w edukacji, poszanowania praw dziecka i człowieka oraz krytycznego dyskursu o uniwersytecie. Członkini następujących towarzystw naukowych: World Education Research Association (WERA), International Association for the Educational Role of Language (ERL Association), Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.

Joanna Gondek

Pedagog szkolny, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny. Pasjonatka aktywnego i zindywidualizowanego podejścia do dzieci w oparciu o mocne strony, nauczania wielozmysłowego i pracy przez zabawę. Współorganizatorka projektu „Powiedz NIE Przemocy”.

Marta Niedźwiedzka

Jest lekarzem psychiatrą oraz psychiatrą dzieci i młodzieży, psychoterapeutą i współzałożycielką OŚRODKA RELACJE. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w II Klinice Psychiatrycznej WUM, na Oddziale Dziennym Psychiatrycznym dla Dzieci i Młodzieży oraz Oddziale Psychiatrycznym dla Dzieci w Józefowie. Ukończyła szkolenie psychoterapeutyczne w podejściu poznawczo-behawioralnym, uzyskując certyfikat psychoterapeuty. Współpracuje z Fundacją „Dajemy Dzieciom Siłę”. Prowadzi szkolenia dla profesjonalistów z zakresu zdrowia psychicznego oraz zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego. Od wielu lat prowadzi praktykę prywatną, diagnozując i lecząc dzieci, młodzież i dorosłych.

Konrad Sobczyk

Konrad Sobczyk

Mediator, superwizor, konsultant, facylitator, trener umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Współzałożyciel ośrodka mediacji „mediatorzy.pl”, wiceprezes Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych.
Mediacyjnie i superwizyjnie ukształtowany w Berlinie i Heidelbergu. Członek Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych i MiKK e.V. Specjalizuje się w pracy z firmami, organizacjami i rodzinami. W wolnych chwilach gra na akordeonie i spaceruje wzdłuż rzek.

Karolina Oponowicz

Z wykształcenia socjolożka, z zawodu dziennikarka, redaktorka i autorka książek, napisała m.in. „Bozie, czyli jak wygląda bóg”. Można ją usłyszeć w podcaście Najgorsza Matka Świata, w którym rozmawia ze swoimi gośćmi o wyzwaniach wychowawczych, a także w Poczytawszy, podcaście o literaturze. Ma dwie nastoletnie córki.

Nikodem Sadłowski

Ojciec, partner, bloger. Od 2005 mieszka w Wielkiej Brytanii, gdzie ukończył studia na Edinburgh College na kierunku Pedagogika Wczesnoszkolna i Przedszkolna z wyróżnieniem jako Student Roku oraz Nagrodą Uznania SQA. Od 2017 roku pracuje jako Father and Child Wellbeing Worker w szkockiej organizacji pozarządowej, wspierając ojców i dzieci poprzez praktyczną, emocjonalną i mentalną pracę nad budowaniem bliższych relacji w rodzinie. Autor książki Słowo na A, opowiadającej o drodze ojca, którego rodzina zmaga się z emocjami po zdiagnozowaniu autyzmu u syna. Miłośnik rodzicielstwa bliskości, wychowania dzieci w systemie współrodzicielstwa i partnerstwa. Działa na rzecz budowania świadomości wokół autyzmu, uważności, zdrowia psychicznego, samemu zmagając się z depresją i stanami lękowymi.

Bartłomiej Brzozowski

Ojciec 3,5 letniej córeczki, która jest poddana alienacji rodzicielskiej. Na blogu Trudne Relacje zajmuje się problemami alienacji, traumy i zaburzeń osobowości.

Beata Książczyk

Współtworzy Fundację Heli, zajmującą się problemami alienacji rodzicielskiej. Aktywnie udziela się w inicjatywach społecznych i charytatywnych. Z wielkim zaangażowaniem i pasją podchodzi do pomagania ludziom. Szczęśliwa żona Marcina i ciocia Wiktora – syna Marcina z poprzedniego związku. Od 5 lat wspiera męża w budowaniu relacji z synem, które w wyniku rozpadu związku z mamą chłopca, jest w dużym stopniu utrudnione. Bezpośrednio doświadczając trudności dotykających osoby, które nie żyją razem, ale mają wspólne dzieci, postanowiła rozpocząć działalność na rzecz przeciwdziałania alienacji rodzicielskiej i promowania postaw nastawionych na dobro i zdrowie dzieci dotkniętych kryzysem rozstania rodziców. Prywatnie poetka, autorka tekstów, wokalistka zespołu Mocni w Duchu. Wraz z mężem muzykuje w wolnych chwilach.

Wojciech Stefanowicz

Tata dwóch córek: 10,5 roku i 8,5 roku. Jedyny jego cel to zapewnić dzieciom bezpieczeństwo i właściwe warunki wychowania. Doświadczył problemów w kontaktach z dziećmi. Wieloletnie postępowanie sądowe doprowadziło go do pytania – czy prawo dzieci do kontaktu z tatą to fakt czy mit?

Katarzyna Czaczuń

Dyrektorka Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Krakowski Ośrodek Terapii”. Z wykształcenia pedagog o specjalizacji z resocjalizacji, doradca zawodowy, trener umiejętności społecznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Od początku kariery zawodowej prowadzi grupy socjoterapeutyczne. Pracuje z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym, wspierając zwłaszcza te o specjalnych potrzebach. Współpracuje z rodzinami w celu zapewnienia dzieciom najlepszego rozwoju.

Joanna Szulc

Dziennikarka z wykształceniem socjologicznym i psychologicznym, zawodowo zajmuje się rozwojem dzieci, edukacją i relacjami w rodzinie. Autorka książek dla rodziców, m.in. „Sama mama. Jak przejść przez rozwód i żyć dalej”. Mama dwóch nastoletnich córek.

Michał Kubalski

Wieloletni pracownik Biura RPO, od 7 lat także radca prawny. Od ponad 18 lat zajmuje się sprawami cywilnymi, rodzinnymi i opiekuńczymi – najpierw, jako referent, obecnie jako naczelnik wydziału. Brał udział w licznych kursach i konferencjach krajowych i międzynarodowych, organizował i moderował spotkania w BRPO, w tym Kongres Praw Rodzicielskich w 2018. Jest członkiem Komisji Spraw Zagranicznych i Praw Człowieka OIRP w Warszawie. Autor publikacji naukowych w różnych dziedzinach prawa.

dr Małgorzata Turczyk

Doktor nauk społecznych, pedagog, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Szkolnej i Dydaktyki Akademickiej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół problematyki praw dziecka, ich ochrony i realizacji w rzeczywistości edukacyjnej oraz metodyki nauczania o prawach człowieka. Współpracuje z Komitetem Ochrony Praw Dziecka, jest konsultantem Poradnictwa Pedagogicznego PROFICIO działającego przy Instytucie Pedagogiki UJ. Autorka wielu prac poświęconych problematyce normatywnego kontekstu rzeczywistości szkolnej oraz procesowi przygotowania nauczycieli i pedagogów do podejmowania edukacji na rzecz praw dziecka i praw człowieka oraz wspierania rozwoju kompetencji prawno-normatywnych.